Chia mag

Érdekességek a chia-magról

(0/0)

Egy rendkívül kisméretű élelmiszerről beszélünk, amely a méretével szemben igazán gazdag tápanyag tartalommal rendelkezik. Olyan összetevőket tartalmaz ez az aprócska mag, amely anyagok az egészség megőrzéséhez és fenntartásához is fontosak.

A növényi alapú élelmiszerek fogyasztása számos előnnyel van az egészséget tekintve. Segítségükkel erősíthető az immunrendszer, fokozható az energiaszint, valamint bizonyítottan képesek csökkenteni az elhízás, a szívinfarktus és a cukorbetegség kialakulási kockázatát is.  Ezt a tulajdonságukat pedig elsősorban a magas rost tartalomnak köszönhetjük.

chia-mag

Azzal ma már mindenki tisztában van, hogy a rendszeres rost fogyasztás fontos szerepet játszik egyes betegségek megelőzésében, az egészség fenntartásában és helyreállításában, a súlycsökkenésben, valamint a szervezet megfelelő méregtelenítésében is.

Fontos!

A magas rost bevitel mellett elengedhetetlen a megfelelő folyadék bevitel!

A chia-mag egy igazán sokoldalú superfood, amely könnyedén beépíthető bármely étrendbe.

Biztonságosan fogyasztható cukorbetegség során, gluténérzékenyek számára, valamint nagyszerű kiegészítője lehet súlycsökkentő étrendnek is.

Chia-mag szerepe a fogyókúrában

A korábbiakban olvashattuk, hogy a chia-mag rendkívül magas rost tartalommal rendelkezik. Szénhidrát tartalmának közel 90%-át rostok alkotják, amelyek valójában az emberi szervezet számára nem megemészthető növényi eredetű szénhidrátokat jelenti.

A rostok pedig fontos szerepet játszanak a méregtelenítésben, valamint emellett a súlycsökkenésben egyaránt.

Az emésztőrendszer továbbá a bélrendszer egészségének helyreállításához az első legfontosabb lépés a szervezet méregtelenítése, amelynek aztán számos más pozitív hozadéka is ismert. A méregtelenítés során a szervezetben lerakódott káros anyagoktól szabadulhatunk meg, amelynek köszönhetően sokkal egészségesebbek lehetünk, továbbá ennek a folyamatnak köszönhetően hatékonyan indítható be a súlycsökkenés is.

A chia-mag rendszeres fogyasztását tehát érdemes étrendünkbe beilleszteni, hiszen ez az apró magocska számos egészségügyi előnye mellett támogatja a súlycsökkenést, valamint nagy szerepet játszik az egészség helyreállításában, továbbá fenntartásában egyaránt.

A chia mag egykor úgy került a közfigyelem tárgyába mint állateledel. Ma viszont a chia, ami a salvia hispanica növényből származik egy kiváló és egészséges emberi táplálék. A magokat gyakran hasonlítják össze a lenmaggal, aminek hasonló előnyei vannak. azonban a chia jóval hosszabb ideig eltartható, mint a lenmag. Ráadásul a chia magot egészben és őrölve is fogyaszthatjuk valamint tárolásra is alkalmas mindkét forma.

Esszenciális zsírsavak

Dr. Andre Weil úgy véli, hogy a chia mag kiváló forrása az omega-3 zsírsavaknak, még jobb is, mint a lenmag. A Nutrition Research című folyóiratban 2005-ben publikált tanulmány szerint a chia mag a legnagyobb koncentrációban tartalmazza az alfa-linolénsavat a növények közül. A kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy a chia ígéretes alternatívája lehet a hal alapú tápanyagforrásoknak a vegetáriánusok számára. Dr. Wayne Coates kutató szerint a chia kiegyensúlyozott omega-3 omega-6 zsírsav arányt biztosít. Wayne arról is beszámol, hogy a csirkék chiával való etetése növeli húsuk és tojásuk omega-3 zsírsavtartalmát, a tehenek etetése során pedig tejük dúsul ezzel az anyaggal.

Mire jók az esszenciális zsírsavak?

Az omega-3-6 esszenciális zsírsavak csökkentik a szív- és rérendszeri betegségek kialakulásának kockázatát, emellett a véredények tágításával elősegítik a vér áramlását és csökkentik a vérnyomást. Gátoljáka az erekben a koleszterinlerakódást, a vérrög kialakulását, illetve segítenek a telített zsírok eloszlásában.  Az izomszövet növekedésében, a zsírszövetek csökkentésében is közreműködnek.

Rostok

A chia mag gazdag forrása az oldható és oldhatatlan rostoknak. Weil szerint 25 gramm chia magban 7 gramm rostot találunk meg. Ez pedig nemcsak tápértékét növeli, hanem azt is, hogy kiválóan lehet a segítségével méregteleníteni. Ráadásul növeli a főzés sokoldalúságát, valamint segíti az emésztést, mivel lassítja a szénhidrátok cukorrá alakulását. Coates a chia rosttartalmát körülbelül 30%-ra helyezi.

Mire jók a rostok?

Csökkentik a koleszterinszintet, a szívbeteségek előfordulásában, illetve hatékonyak a vércukorszint szintentartásában.

Vízkötő képességük miatt megnövelik a béltartalmat, ezáltal javítják a bélmozgást, gyorsítják a salakanyagok áthaladását a bélrendszeren. 

Tartják a jóllakottságérzetet, ezáltal hatékonyak a diétában, mivel az éhségérzet később jelentkezik.

Antioxidánsok

A chia egy természetes forrása az antioxidánsoknak, ami nemcsak a szabad gyökök elleni harcban nagyon hatásos, hanem növeli az eltarthatóságot is. A lenmaggal ellentétben a chia magot nem kell hűtőben tárolni és a magok még így is hosszú időn át megőrzik minőségüket.

Mire jók az antioxidánsok?

Röviden:

Fő feladatuk, hogy a sejtromboló szabadgyököket semlegesítsék, így megállítsák a sejtek sérüléséből fakadó betegségeket. (Pl. rák) Antioxidánsok hatékonyak az öregedés késleltetésében.

Ásványi anyagok

A chia magjában olyan ásványi anyagok bújnak meg, mint a vas, a kalcium, a kálium, a foszfor, a cink, a mangán, a molibdén és a magnézium. Ezenkívül niacint és folsavat tartalmaz.

Ásványi anyagok feladatai az emberi szervezetben:

A sejt felépítésében van nagy szerepük, ezenkívül a vérképzésben, a sav-bázis fenntartásban, a só-vízháztartásban, illetve az enzimek működésében van nagy szerepük.

Értékelés
(0/0)
Értékelés Írása
Ez a név fog megjelenni a hozzászólásodnál!
Pl.: Nagyon egészséges, jó ár, stb.
Pl.: Csomagolás, kevésbé hatásos, stb.
Minimum 20 karaktert írj! Az elküldött értékelés perceken belül megjelenik az oldalon! (Kötelező).