Chia mag

A chia magról - tápanyaginformációk

(0/0)

A chia mag egykor úgy került a közfigyelem tárgyába mint állateledel. Ma viszont a chia, ami a salvia hispanica növényből származik egy kiváló és egészséges emberi táplálék. A magokat gyakran hasonlítják össze a lenmaggal, aminek hasonló előnyei vannak. azonban a chia jóval hosszabb ideig eltartható, mint a lenmag. Ráadásul a chia magot egészben és őrölve is fogyaszthatjuk valamint tárolásra is alkalmas mindkét forma.

Esszenciális zsírsavak

Dr. Andre Weil úgy véli, hogy a chia mag kiváló forrása az omega-3 zsírsavaknak, még jobb is, mint a lenmag. A Nutrition Research című folyóiratban 2005-ben publikált tanulmány szerint a chia mag a legnagyobb koncentrációban tartalmazza az alfa-linolénsavat a növények közül. A kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy a chia ígéretes alternatívája lehet a hal alapú tápanyagforrásoknak a vegetáriánusok számára. Dr. Wayne Coates kutató szerint a chia kiegyensúlyozott omega-3 omega-6 zsírsav arányt biztosít. Wayne arról is beszámol, hogy a csirkék chiával való etetése növeli húsuk és tojásuk omega-3 zsírsavtartalmát, a tehenek etetése során pedig tejük dúsul ezzel az anyaggal.

chia-mag

Mire jók az esszenciális zsírsavak?

Az omega-3-6 esszenciális zsírsavak csökkentik a szív- és rérendszeri betegségek kialakulásának kockázatát, emellett a véredények tágításával elősegítik a vér áramlását és csökkentik a vérnyomást. Gátoljáka az erekben a koleszterinlerakódást, a vérrög kialakulását, illetve segítenek a telített zsírok eloszlásában.  Az izomszövet növekedésében, a zsírszövetek csökkentésében is közreműködnek.

Rostok

A chia mag gazdag forrása az oldható és oldhatatlan rostoknak. Weil szerint 25 gramm chia magban 7 gramm rostot találunk meg. Ez pedig nemcsak tápértékét növeli, hanem azt is, hogy kiválóan lehet a segítségével méregteleníteni. Ráadásul növeli a főzés sokoldalúságát, valamint segíti az emésztést, mivel lassítja a szénhidrátok cukorrá alakulását. Coates a chia rosttartalmát körülbelül 30%-ra helyezi.

Mire jók a rostok?

Csökkentik a koleszterinszintet, a szívbeteségek előfordulásában, illetve hatékonyak a vércukorszint szintentartásában.

Vízkötő képességük miatt megnövelik a béltartalmat, ezáltal javítják a bélmozgást, gyorsítják a salakanyagok áthaladását a bélrendszeren. 

Tartják a jóllakottságérzetet, ezáltal hatékonyak a diétában, mivel az éhségérzet később jelentkezik.  

Antioxidánsok

A chia egy természetes forrása az antioxidánsoknak, ami nemcsak a szabad gyökök elleni harcban nagyon hatásos, hanem növeli az eltarthatóságot is. A lenmaggal ellentétben a chia magot nem kell hűtőben tárolni és a magok még így is hosszú időn át megőrzik minőségüket.

Mire jók az antioxidánsok?

Röviden:

Fő feladatuk, hogy a sejtromboló szabadgyököket semlegesítsék, így megállítsák a sejtek sérüléséből fakadó betegségeket. (Pl. rák) Antioxidánsok hatékonyak az öregedés késleltetésében.

Ásványi anyagok

A chia magjában olyan ásványi anyagok bújnak meg, mint a vas, a kalcium, a kálium, a foszfor, a cink, a mangán, a molibdén és a magnézium. Ezenkívül niacint és folsavat tartalmaz.

Ásványi anyagok feladatai az emberi szervezetben:

A sejt felépítésében van nagy szerepük, ezenkívül a vérképzésben, a sav-bázis fenntartásban, a só-vízháztartásban, illetve az enzimek működésében van nagy szerepük.

Értékelés
(0/0)
Értékelés Írása
Ez a név fog megjelenni a hozzászólásodnál!
Pl.: Nagyon egészséges, jó ár, stb.
Pl.: Csomagolás, kevésbé hatásos, stb.
Minimum 20 karaktert írj! Az elküldött értékelés perceken belül megjelenik az oldalon! (Kötelező).