Chia-mag
Chia mag

Az áztatott chia előnyei

A chia mag vagy a Salvia Hispanica gazdag forrása az omega-3 zsírsavaknak, az oldható és oldhatatlan rostoknak, a fehérjéknek és az antioxidánsoknak - állítja az Amerikai Dietetikusok Szövetsége. A chia a menta család tagja, de kapcsolatba hozható a lenmaggal, ami szintén kiváló forrása az omega-3 zsírsavaknak. A magok önmagukban is fogyaszthatóak, de beáztatva a főzéshez is felhasználhatóak.

A chia áztatása

A lenmaggal ellentétben a chia mag önmagában is emészthető, így egészben is megehetjük. Azonban, ha beáztatjuk őket vízbe, akkor rendkívül megpuhulnak, így könnyebb velük dolgozni. Az áztatás helyes módja a következő: a magokat kilenc rész vízben kell áztatni egy fél órán át. A magok megszívják magukat vízzel, így könnyen el lehet fogyasztani őket. A Journal of the American Dietetics Association egyik tanulmánya szerint egy tortareceptben az olaj vagy a tojás 25%-át le lehet cserélni áztatott chiára. Ez azonban nem befolyásolja az ízt vagy a textúrát, viszont nagyban megnöveli a sütemény omega-3 zsírsav tartalmát. A kísérlet során még kipróbálták az 50 és 75 %-ban való helyettesítést, de az eredmények itt már nem tűntek vonzónak.

A chia mag puding

Chia mag puding

Felgyorsult világunkban az emberek egyre kevesebb időt szentelnek az étkezéseknek. Nagyon sokan vágynak egy gyors és egyszerű, ám tápláló és tápanyagokban gazdag reggelire. Nekik találták kia chia mag pudingot. Igaz, este (lefekvés előtt) össze kell készíteni, mivel pár órára a hűtőben állni kell hagyni. 

A chia mag semleges íze miatt tökéletesen illik az összes klasszikus és egészséges gyümölcshöz, a nassolni vágyók csokoládét is adhatnak hozzá. Fontos megjegyezni, hogy ebben a formában sem veszíti el tápanyagtartalmát. A chia maghoz adjunk egy adag tejet (még jobb ha kókusztejet, mandulatejet adunk hozzá, mivel így a két egészséges termék egyszerre lesz jelen reggelinkben).

Egy adagnyi puding, a chia mag telítő hatása miatt, alacsony kalóriabevitel mellett, ebédig elegendő telítettségérzetet biztosít, így a munkahelyen nem csábulunk el és nem veszünk nassolni valót. Ha nagyétküek vagyunk, akkor sincs gond, mivel egy tárolóedényben magunkkal tudunk vinni egy adagot, ugyanis a chia mag híres az eltarthatóságáról. Ideális tízóraira, uzsonnára is, főleg ha variáljuk a hozzávalókat.

Tápanyagok

Hat teáskanál chia magban 179 mg kalcium, 11 gramm rost, 138 kalória és körülbelül 4,5 gramm fehérje található. a magokban ezenfelül nagy mennyiségben találunk foszfort, káliumot, cinket és mangánt. Két teáskanállal elfogyasztva az áztatott chia magból fedezhetjük a napi omega-3 zsírsav szükségletünket, ami 1,6 grammot jelent.

Előnyei

Az Amerikai Dietetikus Szövetség honlapján találhatjuk azt az állítást, mely szerint a chia mag potenciálisan csökkenti a koleszterin-, a trigliceridszintet és a vérnyomást. ezek pedig éppen a szívbetegségek kockázati tényezői, így a chia maggal ezeket is elkerülhetjük.

Nagyon fontos, hogy csak ellenőrzött keretek között vásároljanak chia mag terméket ugyanis, viszonylagos ismeretlensége miatt, könnyen más magokat adnak el chia mag néven.