Chia-mag
Chia mag

A chia mag hatása

A chia mag az aztékok kedvelt táplálékforrása volt és ma is kezdi visszanyerni népszerűségét. a chia enyhe, mogyorós íze jól passzol az ételekhez, ráadásul egészségvédő hatása is rendkívül fontos.

Chia-mag hatásai

1. A Chia mag kalóriatartalma alacsony a tápanyagtartalmához képest.

Megközelítőleg 30 gramm chia mag: 4 gramm fehérjét, 9 gramm zsírt, (amelyből 5 gramm omega-3 zsírsav) tartalmaz, ezenfelül a napi szükséges bevitel Kalcium 18 %, Mangán és Magnézium 30 %, Foszfor 27 %-át tartalmazza. Tartalmaz még bórt, cinket, B-12 vitamint és folsavat is.

Ebből teljesen gluténmentes, "teljes kiőrlésű" élelmiszerből, a fent említett mennyiség 137 kalóriát tartalmaz.

2. Magas antioxidáns tartalmú élelmiszer

A chia mag antioxidáns tartalma védi meg a magban az érzékeny zsírokat az avasodástól. A  legfontosabb hatása ezen antioxidánsoknak, hogy az emberi szervezetben felveszik a küzdelmet a sejtromboló, a rák kialakulásában fontos szerephez jutó szabad gyökök ellen. A szabad gyökök járulnak hozzá a korai öregedéshez is.

3. Rostok teszik ki a chia szénhidrát-tartalmának megközelítőleg 90 %-át.

A rostok olyan növényi eredetű szénhidrátok, amelyeket a szervezetünk nem képes megemészteni, ezáltal az emberi szervezet csak a chia mag szénhidrát-tartalmának 10 %-át képes megemészteni. Ezenfelül a magas rosttartalom miatt, a chia mag tömegének tízszeresét képes az emberi szervezetben megtalálható víznek megkötni. Ez telítettséget és jóllakottság érzetet biztosít, ezáltal segíti a hatékony fogyókúrát. Glikémiás indexe 2,8.

A rostok a jótékony bélbaktériumokat is táplálja, ami további hasznos tulajdonság.

Végezetül megjegyezzük, hogy a chia mag 40 tömegszázaléka rost, ami az egyik legjobb rostforrássá teszi a világon.

4. Kiváló fehérje forrás

A chia mag fehérje tartalma 14 %, ami a legtöbb növénynél jóval magasabb. Ezenfelül esszenciális aminosavakat is tartalmaz, ami segíti a fehérjék felhasználását. A fehérjék nagyban segítik a diétát, mivel kiváló tápanyagforrások, és nagyban csökkentik az éhségérzetet és a nassolási igényt. Nagyszerű kiegészítő táplálék a vegetáriánusok számára.

5. A magas fehérje és rosttartalom miatt, segít a hatékony diétában

Telítettséget okoz, és jóllakottság érzetet. Könnyű. kalóriaszegény azonban tápanyagban gazdag étel. 

6. Magas az Omega-3 zsírsavak tartalma

Ahogy a lenmagban, úgy a chia magban is igen magas  az Omega-3 zsírsavak tartalma (megközelítőleg 25 %). Tény, hogy többet tartalmaz, mint a lazac húsa. Ezen zsírsavak szükségesek az immunrendszer megfelelő működéséhez.

Fontos megjegyeznünk, hogy a növényi Omega-3 zsírsavakban nem található meg a DHA (docosahexén sav), ezért azt (pl halolajjal) mindenképpen pótolni kell.

7. Jótékony hatással van a 2-es típusú cukorbetegségre

A chia mag, magas rost-, fehérje-, és Omega-3 zsírsav tartalma miatt, javítja az emberi szervezet anyagcseréjét. Két vizsgálatban kimutatták, hogy ha az étrendbe zabot, bíborkaktuszt, szójafehérjét és Chia magot teszünk akkor csökkennek az LDL koleszterin és trigliceridek szintjei és növekedik a HDL-koleszterin, ezenkívül általános gyulladáscsökkenés is tapasztalható, mintahogy a hasi zsír és az inzulin-rezisztencia is csökken. Alacsony glikémiás indexű, amely hatékonyan szabályozza a vércukor szintjét.

8. Fontos tápanyagforrás a csontok egészségéhez

Megtalálható benne a csontok egészségéhez köthető összes fontos tápanyag (magnézium, foszfor, kalcium és fehérje).

A Chia mag magasabb kalcium-tartalommal rendelkezik, mint a legtöbb tejtermék. Emiatt nagyon fontos helyettesítő termék azok számára, aki nem fogyasztanak tejtermékeket.

9. Segíti az alvást

A chia triptofánst tartalmaz, ami egy aminosav és a mély alvásért felelős.